Inwestycja po latach planowania właśnie wchodzi w etap realizacji. 30 września została podpisana umowa o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego na kwotę 116 398 389,81zł a koszt całej inwestycji szacowany jest na 188 723 412,83zł.
Modernizacja podzielona została na fazy. Obecnie mamy do czynienia z fazą I, która również została podzielona.
Etap I - obejmuje przebudowę stacji Przybówka - przetarg na nią wygrała firma APPIA za kwotę 7 974 225,00zł. Przebudowa jest właśnie w trakcie realizacji.
Przetarg na etapy II do IV wygrała firma Strabag za kwotę 150 101 187,45zł. Przetarg ten był w systemie projektuj i buduj czyli wygrana firma ma najpierw zaprojektować modernizację a później ją wykonać.
Etap II – Rzeszów (bez stacji) – Boguchwała (ze stacją) + stacja Czudec
Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac w sierpniu 2011 a ukończenie w kwietniu 2012
Etap III – Czudec (bez stacji) – Strzyżów (ze stacją) + Dobrzechów (bez stacji) – Frysztak (ze stacją)
Rozpoczęcie prac styczeń 2012 a ukończenie kwiecień 2013
Etap IV – Strzyżów (bez stacji) – Dobrzechów ze stacją + Frysztak (bez stacji) – Przybówka (bez stacji) Rozpoczęcie prac styczeń 2012 a ukończenie sierpień 2013.
Projekt przewiduje wymianę torów i podkładów na całym odcinku wchodzącym w skład fazy I. Nowe tory będą typu bezstykowego co wyeliminuje charakterystyczne stukanie na ich łączeniach. Przebudowane zostaną wszystkie przejazdy przez tory. Stare przepusty i mostki zostaną rozebrane i wybudowane od nowa lub przebudowane. Przebudowie poddane będą oba mosty nad Wisłokiem. Na stacjach i przystankach wybudowane zostaną nowe perony na wysokości 55cm od torów, dzięki czemu w łatwy sposób będzie można wejść i wyjść z pociągów. Wybudowane zostaną również drogi dojścia i nowe oświetlenie. Nie przewiduje się prac przy dworcach kolejowych.
Po modernizacji na całym odcinku fazy I prędkość pociągów osobowych zostanie zwiększona do 80km/h a w niektórych miejscach do 100km/h. W ramach projektu zakupione zostaną dodatkowe szynobusy, przez co powinna zwiększyć się częstotliwość jazdy pociągów. Na modernizowanej trasie Rzeszów – Tarnobrzeg w ramach walki o klienta zostały wprowadzone niskie stawi za przejazd pociągiem, dzięki czemu kolej stała się doskonałą alternatywą dla innych środków transportu. Podobnego ruchu możemy się spodziewać i na naszej linii.
Na razie nie wiadomo kiedy można się będzie spodziewać dalszych prac przy tej linii tzn. na odcinkach Boguchwała – Czudec i Przybówka – Jasło.
Foto i tekst : Piotr Majewski
Zobaczymy jak to bedzie wyglądało i czy w terminie sie wyrobią. :)
OdpowiedzUsuń