Czy nie posiadając prawa jazdy, można kierować microcarem? Czy jazda "na dowód" czterokołowcem jest zgodna z prawem? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z tego typu pojazdami.
Dlaczego właśnie piszemy o tym temacie.Na naszą skrzynkę mailową dostaliśmy wiadomość od zaniepokojonego mieszkańca naszej gminy.
"...w naszej najbliższej okolicy pojawia się coraz więcej tzw. mikrosamochodów gdzie w dużej mierze obecni użytkownicy i przyszli (...) są zdania że nie potrzeba do poruszania się nimi żadnych uprawnień tylko dowód." - fragment maila, który dostaliśmy na redakcyjną skrzynkęZacznijmy od początku - czym są microcar-y - czterokołowce, czterokołowce lekkie
Zgodnie z Ustawą czterokołowiec to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
- w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
- w przypadku przewozu osób 400 kg.
Czterokołowiec lekki natomiast to pojazd, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
Jakie uprawnienia są potrzebne do prowadzenia powyższych pojazdów.Chociaż wielu użytkowników może twierdzić że osoba pełnoletnia może kierować takim pojazdem posiadając tylko dowód osobisty, jest to nieprawda. Jak wynika z przepisów (ustawa z 19 stycznia 2013)
Aby kierować czterokołowcem lekkim, należy posiadać minimum uprawnienia kategorii AM. Osoby, które chcą jeździć czterokołowcem, powinny z kolei posiadać prawo jazdy kat. B1.
Poprosiliśmy również KPP w Strzyżowie o wypowiedzenie się na temat mikrosamochodów. Poniżej część informacji, którą otrzymaliśmy z Komendy w Strzyżowie od rzecznika podkom. Piotra Niemieca. Więcej o mikrosamochodach i przepisach na stronie KPP Strzyżów, lub bezpośrednio pod tym linkiem - kliknij tu!
W ostatnim czasie coraz częściej spotkamy się na drogach z małymi samochodami, zwanymi mikrosamochodami. Postaramy się wyjaśnić wymagania związane z uprawnieniami, jakie trzeba mieć do kierowania takimi pojazdami, oraz rozprawić się z często pojawiającymi się błędnymi opiniami na ten temat.
Mikrosamochód, inaczej mikrocar to nic innego jak mały pojazd silnikowy, przypominający zwyczajny samochód, z silnikiem o niewielkiej mocy, który posiada stosowną homologację (dla czterokołowców ciężkich jest to unijna homologacja L7e, dla czterokołowców lekkich L6e).
Warunki homologacji określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=EN
W obiegowej opinii często mylnie jest przyjęte, że do kierowania mikrosamochodem nie trzeba stosownych uprawnień, wystarczy mieć ukończone 18 lat. Pogląd taki jest błędny.
O ile do kierowania motorowerem osoby, które uzyskały pełnoletniość przed 19 stycznia 2013 r. nie potrzebują dodatkowych uprawnień, to do poruszania się mikrosamochodem po drogach publicznych wymagane jest prawo jazdy kategorii AM (czterokołowiec lekki), B1 (czterokołowiec ciężki), T, A, B lub wyższej.
Wymagania dotyczące uprawnień do kierowania pojazdami określa ustawa z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. 2011 Nr 30 poz. 151, ze zm.) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110300151/U/D20110151Lj.pdf
Za brak uprawnień podczas prowadzenia mikrosamochodu grożą konsekwencje:
- mandat karny 200 zł,
- jeżeli uprawnienia zostały zatrzymane przez sąd i jest to w czasie obowiązywania zakazu – do 5 lat pozbawienia wolności,
- odpowiedzialność odszkodowawcza – ubezpieczyciel wyłącza swoją odpowiedzialność (wypłatę odszkodowania, lub jeżeli wypłacił odszkodowanie zwraca się z roszczeniem do sprawcy o zwrot wypłaconej kwoty).